Naar Brasilia - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Christ Liempd - WaarBenJij.nu Naar Brasilia - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Christ Liempd - WaarBenJij.nu

Naar Brasilia

Blijf op de hoogte en volg Christ

09 Juni 2014 | Brazilië, Brasilia

We zijn een grens over gegaan. In letterlijke maar ook in figuurlijke zin. Die grens scheidt Bolivia en de achterliggende landen van Brazilië. In tegenstelling tot andere grensovergangen was die naar Brazilië een makkie. En dan ben je plotseling in een heel andere wereld. Niks geleidelijke overgang.
Een geheel ander beeld. Waren het voorheen vooral mensen met indiaanse trekken en prachtig diep zwart haar, hier zie je in een blikveld ieder denkbare uitvoering van de menselijke soort. Waren voorheen de blikken toch vooral ingetogen, hier spat het extroverte er letterlijk vanaf. Ook hun leefwereld ziet er heel anders uit. Fraaie steden terwijl het enorme platteland er uiterst verzorg bijligt. Voortreffelijke wegen. De hoofdwegen zijn geasfalteerd, de zijwegen zijn dirt roads maar goed te berijden. De eerste honderden Braziliaanse kilometers gaan door de Matto Grosso een enorm moerasgebied in het westen van Brazilië. Hier is ook onze eerste overnachting. Een zandweg van 22 kilometer brengt ons door het moeras naar een Pousade. O ja, er waren ook nog 22 bruggetjes, links wat planken, rechts wat planken. En het was al donker. Mis je die planken dan lig je tussen de krokodillen in het moeras. Maar dat ontdekken we pas de volgende ochtend als we terugrijden naar de hoofdweg.
De weg naar de hoofdstad Brasilia is meer dan 1300 kilometer lang. Opnieuw zijn er in de karavaan problemen met motoren en auto’s. Ik besluit een collega met een stilgevallen motor achter te laten.
Het technisch team moet het maar oplossen. Ik wil kost wat kost ‘s-avonds voor het donker in Brasilia zijn. Morgen wacht een vrije dag en een mooie gelegenheid om de stad te bekijken. Dat achterlaten levert boze reacties op. Daarbij wordt wel heel gemakkelijk voorbijgegaan aan het feit dat ik al heel veel tijd van mijn motorreis geïnvesteerd heb in die van iemand anders.
En dan vandaag Brasilia. Ik laat de foto’s maar het verhaal vertellen.

• 10 Juni 2014 - 10:34

Henk En Marianne Kerssens:

Hoi Christ,

Bedankt voor je leuke en interessante reisverslagen! En de mooie foto's niet te vergeten! Zo maken we jouw reis ook een klein beetje mee!
    Nog een fijne tijd daar en veel groeten,

Henk en Marianne

• 11 Juni 2014 - 10:18

Peter Roozendaal:

Dag Christ,
    Ik blijf genieten van je verslagen en ben blij, gezien al je geploeter en avonturen, dat je daar de tijd voor neemt. Carry on.
    Gr Peter